מיזם תאגידי פלילי: עבריינים סדרתיים בראשות חברת פינטלגרם

פינטלגרם, אתר אינטרנט שאנשים רבים ראו בו כאתר המציע מודיעין עסקי-פיננסי, התגלה כמיזם תאגידי שעיקר מעשיו ופעולותיו פליליים. החל מהאדם העומד מאחורי הקונספט הפלילי של החברה, ורנר בוהם, ועד לשותפים נוספים ואנשי תפעול חשאיים, חברי הקבוצה לא מעוניינים בחשיפת תרמיות פיננסיות, אלא בהוצאה לפועל של מעשי הונאה וסחיטה בקנה מידה בינלאומי.

חשוב לציין שורנר בוהם ויתר שותפיו לניהול ארגון הפשיעה אדיר ממדים זה הורשעו לפחות פעם אחת בעבירות הונאה, הלבנת כספים, עסקאות כלכליות לא חוקיות, או בהונאות פיננסיות באתרי אינטרנט הנוגעות למטבע הקריפטו ולסחר במניות פיקטיביות. בלוג החדשות של פינטלגרם אומנם מציג עצמו כ”אתר תחקירים המספק מודיעין כלכלי במטרה להילחם במעשי מרמה”, אך למעשה מדובר בהצגה כוזבת של הדברים שמטרתה לשכנע  בדרך ערמומית אנשים תמימים לתת את אמונם באתר.

בהתבסס על התחקיר שערכנו והמידע שקיבלנו לידנו ממקורות אמינים, פינטלגרם, נמצא בבעלותם של שלושה עבריינים מורשעים: ורנר בוהם, אלפריד סיקסט, אילן צוריה, ואלפרד דוביאס. אין כל ספק שמדובר באותה חבורה שהורשעה בבית משפט בקנדה בשנת 2017, אחרי שסוכלו מאמציהם הלא ישרים וניסיונותיהם החוזרים ונשנים להונות את חברת ‘ביטראש’.

בעקבות פרשיית ביטראש הידועה והמוכרת, העבריין בוהם סולק מהחברה בבושת פנים על ידי הועד המנהל. לאחר הרחקתו מן החברה, שחרר הועד המנהל הצהרה לתקשורת ובנוסף פרסם אזהרה לבעלי המניות של החברה בנוגע לתרמית השקעות המנוהלת על ידי ורנר בוהם. ולאחר שחלפה שנה בערך מאז אותה פרשייה, בוהם, יחד עם חבורת העבריינים שמשתפת איתו פעולה, הגו הונאה מסוג אחר באמצעות אתר האינטרנט פינטלגרם, בו הציגו את עצמם באופן כוזב כמי שמספקים מודיעין כלכלי ועסקי וכמי שחושפים הונאות כלכליות. עם זאת, האמת שעומדת מאחורי בלוג החדשות המבחיל והמניעים להקמתו הייתה שונה בתכלית. האמת הייתה שאתר האינטרנט נוצר במטרה לשמש כמסווה לפעילות עבריינית וכדי להפוך לכלי יעיל לצורך ביצוע מעשי הונאה, דרישה לקבלת דמי חסות, וניסיונות להוציא לפועל סחיטה באיומים.

למרות העובדה שאילן צוריה עצמו עמד מאחורי הרעיון להקים את המיזם התאגידי, ולמרות שהיה מבעלי האתר והעורך בפועל, הוא הרחיק את עצמו מתפקידים אלה בהופעותיו הציבוריות והעמיד פנים כאילו הוא משמש כיועץ בלבד. מאחורי הקלעים אילן צוריה השקיע את כל כולו במילוי אותם תפקידים, במטרה להלך אימים ולסחוט סכומי כסף גדולים מנושאי משרות בכירים שחששו מכך שיכפיש וישמיץ את שמם ואת חברתם.

למרות שבוהם ושותפו אלפריד סיקסט טענו בעבר שהם משמשים אך ורק כיועצים לפינטלגרם, מהחקירה שלנו בנושא עולה כי בוהם הוא העורך הראשי והמנכ”ל של הבלוג החדשותי, בנוסף לעובדה שיזם את הרעיון ודחף למימושו. הוא ייסד את הבלוג כדי שישמש אותו כאמצעי חדש לצורך הוצאה לפועל של מעשיו הפליליים. שותפתו סיקסט, מנהלת את הפעילות השוטפת של החברה בתיאום עם בוהם.

עוד עולה מהתחקיר שביצענו כי אלפרד דוביאס, שמופיע ברישומים התאגידיים של החברה כשותף, הוא למעשה יד ימינו של בוהם. וכפי שנודע לנו ממקורות יודעי דבר המקורבים למיזם התאגידי, דוביאס מחזיק בנכסי החברה עבור בוהם, מאחר ומייסד החברה לא יכול לרשום על שמו נכסים כלשהם בגלל הרישום הפלילי שלו ובגלל חובותיו שייתכן ובעתיד יעוקלו נכסיו בגינם.

על פי מקורות אמינים, בוהם גם חייב לרשויות המס באוסטריה סכום מוערך של מיליון אירו. עם זאת, הוא בר מזל מאחר ובית המשפט לא קבע בפסק דין שהוא חייב את סכום הכסף הזה למדינה.

הכוחות האפלים המקיימים ומנתבים את פעילותה של פינטלגרם

פינטלגרם נבדלת מאתרי אינטרנט המבצעים תחקירים חדשותיים ומעסיקים עיתונאים מקצועיים מתחומים שונים העובדים על פרוייקטים מגוונים. לא נראה שהם מעסיקים צוותי עיתונות מקצועיים לצורך ניהול תחקירים בנוגע לפרשיות לכאורה שהם מפרסמים. במקום עיתונאים מקצועיים, יש להם רשימת כותבים אנונימית ששמם, כפי שמוצג ברשימה, אינו מייצג את זהותם האמיתית.

ניתן היה למצוא מידע ביוגרפי מועט וחסר חשיבות אודות כותבי הבלוג, ובנוסף לא ניתן למצוא מחוץ לבלוג תמונות אמיתיות  של הכותבים. מאז השקת האתר באוגוסט 2015, לא ניתן היה ליצור קשר עם נציגי הבלוג בשום דרך התקשרות, מאחר ואפילו טופס יצירת הקשר בבלוג עצמו לא היה פעיל.

איך הם מצליחים להשיג לידיהם פיסות מידע בעלות חשיבות? ייתכן ואתם שואלים זאת את עצמכם. רוב המאמרים שהתפרסמו בבלוג החדשותי של פינטלגרם נכתבו על ידי ורנר בוהם, בהם הוא חשף את הפעילות של שותפיו לשעבר, תוך כדי שהסתיר את זיקתו לפרסום המאמר לאחר שיחסיו מול שותפיו לשעבר עלו על שרטון. מאמרים נוספים מתקבלים בפינטלגרם ממקור חיצוני.

ועכשיו נעסוק בשאלה הבאה, מי הם האנשים המפעילים את הבלוג? נציג כעת את האמת המבעיתה בנוגע לכוחות האפלים שאחראיים למעשים ולפעולות הננקטים מאחורי הקלעים בפינטלגרם. מהתחקיר שלנו בנושא עולה כי בלוג החדשות שמציג את ייעודו בצורה כוזבת, מנוהל לחלוטין על ידי רשת מתוחכמת המורכבת ממתחזים ומאנשים שכל עניינם הוא סחיטה. אותם מתחזים וסחטנים ניהלו בעברם מעשי הונאה בינלאומיים במגוון מדינות שונות.

פינטלגרם נוסדה על ידי ורנר בוהם ושותפו צוריה, ואלפריד סיקסט. מחקירה מעמיקה שלנו מצאנו כי החברה מדווחת על הפעילות העסקית שלה באופן ישיר לגופים רגולטוריים בבריטניה. בעלי השליטה בחברה הם הכוח המניע של החברה מאחורי הקלעים. פינטלגרם מציגה בפני הגופים הרגולטוריים הבריטיים את בעלי השליטה בבלוג החדשות על גבי טופס ה-“יחידים בעלי שליטה”.

אחת מהחברות ששמן מוזכר שוב ושוב אשר פועלת מאחורי הקלעים היא חברת ההוצאה לאור קריפטון בע”מ.  את החברה מנהל למעשה אדם אחד, עבריין סייבר ידוע ומוכר בשם אילן צרויה. חשוב לציין שקריפטון היא אחת מהישויות התאגידיות הגדולות השולטות בפינטלגרם, בבעלותה יותר מ-25% ממניות החברה.  

Tzorya's more than 25% shares in Werner Boehm's Company

מי הוא אילן צרויה, אם כך?

אילן צרויה הוא נוכל סדרתי שנולד בישראל וביצע שורת פשעים בינלאומיים שלא יאומנו, בזכותם הפך לאדם מוכר ברחבי העולם. מהתחקיר שערכנו בענייניו הפליליים, עולה כי צרויה היה חלק מהונאת ה-“בלו ביט בנק”, בעקבותיה נגזרו על מנכ”ל החברה, בלייק קנטור, שבע שנות מאסר, בנוסף ל-800,000 דולר שנדרש לשלם לקורבנות ההונאה בהתאם לפסיקת בית משפט בניו יורק משנת 2019. למרות זאת, צרויה התנהל בצורה חכמה לאורך התקופה בה התבצעו חקירות פליליות בנושא, והצליח לחמוק מעונש כבד.

הנוכל הישראלי הוא אדם בעל יכולת יוצאת דופן לשכנע את קורבנותיו לתת בו את אמונם באמצעות דיבורו הרהוט, הנימוסים וההליכות שלו. הוא פשוט גורם להם להאמין שהעסקאות הכלכליות המונחות על השולחן אשר חוקיותן מוטלת בספק, הן חוקיות למהדרין. נקודת חוזקה נוספת שמאפיינת את צרויה היא יכולתו להערים על התובעים מטעם הפרקליטות באמצעות אסטרטגיות סבוכות, ועל ידי זניחת שותפיו העסקיים והשלכת האשמה עליהם, חרף העובדה שהוא המוח מאחורי ההונאה ושחלקו בה הוא המשמעותי ביותר.

צרויה היה הגורם המניע לכל תרמית אליה הייתה קשורה רשת החברות בניהולו בשם טרידולוג’יק, אשר ביצעה פעולות שונות מאחורי הקלעים. התביעה בגרמניה חשדה שאותה חברה הפעילה כ-400 אתרי אינטרנט ברחבי העולם לצורך ביצוע מעשי רמאות. בזמן שהיה הבעלים של אותה רשת הונאות, צרויה פיתה את ברק ואת לנהוף בנפרד אחד מהשני, במטרה לשלבם כחלק מרשת ההונאות שלו. הוא טען בפניהם שיהפכו לבעלים של סניפים ממותגים של הרשת שיקראו על שמם, כלומר ברק ולנהוף עדיין יישארו תחת חסותה של רשת טרידולוג’יק.

עם זאת, התביעה הגישה כתבי אישום כנגד שני השותפים, והם נאלצו לשלם מחיר כבד. לאחר מכן מסר את גרסתו אודות מעשיהם של השניים לביטאון החדשותי של שותפו. בכך צרויה שכלל את שיטותיו בכדי לחמוק מלתת את הדין על ההונאות שביצע ובכדי להצטייר כחסר אשמה בעין הציבורית. צרויה השתמש בפינטלגרם בכדי להטיל את כל האשמה על ברק ולנהוף בעודו מנתק את עצמו לחלוטין מהפשעים שהוא עצמו הגה ויזם.

לאורך השנים האחרונות, צרויה היה מעורב בפשעים מסוכנים ביותר יחד עם שותפיו העברייניים מישראל, רומניה, בולגריה, אוסטריה, וממקומות נוספים בעולם. הוא גם נחשד בביצוע מספר עבירות שונות ומגוונות, בינהן גניבה, הלבנת כספים, סחיטה, ושימוש במניות פיקטיביות במקומות שונים בעולם.

כפי שניתן ללמוד ממסמך משפטי רשמי מטעם משרד התובע הציבורי, אילן צרויה חשוד שהונה לפחות 4,570 אנשים והסכומים המינימליים לפי ההערכות המוצגות במסמך, אותם הוציא במרמה מובאים להלן: 9,744,479.60 אירו, 149,409.82 דולר, ו-3050.00 ליש”ט. עוד עולה מהחקירה שניהל משרד התביעה הכללית של אוסטריה ששני עבריינים נוספים היו מעורבים בקיום יחסים עסקיים מול צרויה, ולקחו בהם חלק פעיל.

מייקל גולוד חשוד בהונאה של לפחות 4,232 אנשים. הסכומים המינימליים, לפי החשד, אותם הוציא במרמה הם אלה: 9,397,815.60 אירו, 149,409.82 דולר, ו-3050.00 ליש”ט, ומילנה קבדזובה חשודה בהונאה של לפחות 4,403 אנשים. היא חשודה שהוציאה במרמה לפחות את הסכומים הבאים: 9,660,002.60 אירו, 152,496.82 דולר, ו-3050.00 ליש”ט.

התחקיר שערכנו חושף כי אילן צרויה הוא אחד מהשותפים של בוהם בפינטלגרם, ויש לו שליטה משמעותית בחברה. נוסף על כך שצרויה ובוהם הם עבריינים שהורשעו במסגרת תיקים משפטיים בנושאי הונאות בקנה מידה אדיר, עבירות גניבה, ומעשי מרמה הקשורים למניות פיקטיביות, הם משתמשים בביטאון הדיגיטלי להרחיב את פעילותם הפלילית ולבצעה כעת בדרך חדשה.

צרויה הדיח את ברק ולנהוף לביצוע מעשי הונאה, ולאחר מעשיהם חשף אותם בפני העולם באמצעות פינטלגרם כיזמים וכהוגים של התרמיות שביצעו יחד, ותוך כדי שעשה זאת, גם הרחיק את עצמו לחלוטין מהסניפים המפוקפקים הממותגים על שמם, אשר 50% ממניותיהם היו בבעלותו. צפו להתפתחויות נוספות שנציג במאמר הבא שלנו ולפרטים חדשים הנוגעים לשותפות הפלילית בין ורנר בוהם ואילן צרויה. הם משתמשים בפינטלגרם ככלי שבאמצעותו הם סוחטים, מאיימים ונוקמים בשותפיהם לשעבר ומטילים על כתפיהם את מלוא כובד האחריות, ובמקביל מנקים את עצמם מאשמה. למרות העובדה שצרויה הוא האיש שתכנן, הגה, ויזם את מעשי ההונאה והתרמיות, שמו כמעט ולא מוזכר בפינטלגרם מאחר והוא שולט ביד רמה באתר האינטרנט.

Leave a Comment

echo ''